1a JORNADA D’EDUCACIÓ AL COLL

Conxa Garcia.  El passat dissabte 30 de setembre, vaig assistir a la xerrada debat Estem en un canvi de paradigma educatiu?  Era una de les activitats organitzades per la Comissió d’Educació de la Taula Comunitària del Coll .

Aquesta Jornada volia crear un espai de reflexió, debat i aprenentatge per a totes les veïnes i veïns del barri. Hi havia activitats per a totes les edats, des de les més petites a les més grans.

A la xerrada-debat Estem en un canvi de paradigma educatiu? hi van assistir un bon grapat de mares i pares joves i molts duien les seves nenes i nens, una mamava, l’altra jugava en una màrfega, altres jugaven per l’espai de la sala d’actes del Centra Cívic El Coll-La Bruguera… Vam poder parlar amb tranquil.litat en un ambient de llibertat.

El ponent, l’Albert Torrent, filòsof que treballa en temes d’educació, va fer una introducció profitosa i molt interessant, ja que ens va fer una petita història de l’escola, com va sorgir la idea, amb quina finalitat i la seva evolució a través del temps fins arribar a l’actualitat.

També vam repassar els diferents intents de fer una escola diferent, moderna i amb uns objectius més basats en acompanyar en el creixement a la mainada perquè esdevinguin persones amb criteri propi  i menys en l’educar bons treballadors integrats en el sistema. De fet, va néixer lligada a la necessitat de treballadors més formats per a la industrialització.

Es va parlar de l’Escola Moderna, de Ferrer i Guàrdia, dels moviments renovadors dels anys 20 i 30  amb l’adopció de la pedagogia Montessori, la posta en marxa de l’Escola del Mar, les colònies escolars i, finalment durant la guerra civil, la creació del CENU que crea el model educatiu més avançat d’Europa. També del moviment renovador dels anys 60 i 70 que promou les metodologies actives i dóna més valor a la llibertat i la responsabilitat, amb la creació de l’Associació Rosa Sensat i les escoles de la CEPEC, que acabaran diluint-se en la xarxa d’escoles públiques.

També es va parlar de les escoles alternatives en l’actualitat, que no estan a l’abast de tothom, com per exemple Escola Nova 21,  Ludus…

Com va dir l’Albert la imaginació és primordial a l’hora de pensar en educació. Educar no és escolaritzar, o no només. Educar és com conduir, guiar, alimentar, estimular, fer créixer.

Vaig ser professora de secundària durant onze anys i em  va frapar  una cita, que s’adiu  amb el que penso que ha de ser l’educació, que va fer l’Albert, extreta del  text  Frankestein educador  de Phillipe Meirieu i que us reprodueixo :

«Su tarea [s’entén, la d’educar] es movilizar todo lo necesario para que el sujeto entre en el mundo y se sostenga en él, se apropie de los interrogantes que han constituido la cultura humana, incorpore los saberes elaborados por los hombres (i les dones)  en respuesta a esos interrogantes y los subvierta con respuestas propias […]»

Anuncios

Acerca de srsarina

educadora
Esta entrada fue publicada en CULTURA, EL COLL. Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s